Z formularza kontaktowego przychodzi głównie spam? Skonfiguruj reCaptcha

22 stycznia 2020

Kto posiada formularz kontaktowy na stronie internetowej, ten pewnie nie raz ani nie dwa otrzymywał spam. Zazwyczaj wysyłany jest on przez boty przeszukujące internet. Gdy znajdą formularz na jakieś stronie www, próbują wysłać za jego pomocą „super ofertę”.

Web developerzy starają się walczyć z botami na różne sposoby. Jedną z najpopularniejszych metod jest dodanie captcha przy formularzu.

Czym jest captcha?

Najogólniej mówiąc jest to zabezpieczenie, które umożliwia przesłanie danych tylko przez człowieka. Pierwsze rozwiązania captcha polegały na przepisywaniu losowego ciągu liter i cyfr z wygenerowanego obrazka. Wraz z rozwojem oprogramowania OCR i sztucznej inteligencji to rozwiązanie staje się niestety coraz mniej skuteczne. Poza tym przepisywanie jest uciążliwe dla użytkowników. Dla niewidomych jest to bariera wręcz nie do przejścia.

Między innymi z tych powodów aktualnie najpopularniejszym narzędziem do walki ze spamem jest reCaptcha rozwijana przez Google. Najnowsza wersja v3 działa w tle ograniczając „upierdliwość” dla użytkownika do minimum. Algorytmy wyłapują nietypowe zachowania i stosując adaptacyjną analizę ryzyka, określają czy mają do czynienia z prawdziwym użytkownikiem, czy też botem. Ręczna weryfikacja odbywa się tylko w sytuacjach, gdy algorytmy uznają zachowanie na stronie za podejrzane.

Jak zabezpieczyć formularz na stronie WordPress?

Jeżeli korzystasz z WordPressa to pewnie do obsługi formularza używana jest wtyczka Contact Form 7. Wtyczka ta ma wbudowaną opcję integracji z reCaptcha. Wystarczy skonfigurować reCaptcha na dedykowanej do tego stronie, a następnie wkleić klucze w ustawieniach wtyczki.

Recaptcha w Contact Form 7