Mam swoją stronę, sklep internetowy i co dalej?

10 lutego 2020

Stron internetowych jest już ponad miliard. Nie ma się co dziwić. Internet jest obecnie najczęstszym miejscem gdzie poszukujemy informacji, robimy zakupy, rozmawiamy. Dlatego powiedzenie „Jak Cię nie ma w sieci, to nie istniejesz” jest aktualne jak nigdy wcześniej. Tylko należy pamiętać, że stworzenie strony www to dopiero początek!

Czym jest tak w ogóle strona internetowa?

Niby proste pytanie, ale odpowiedzi mogę podać co najmniej kilka.

  • Dla firmy sprzedającej odzież strona www jest wirtualnym miejscem, gdzie sprzedawane są ubrania.
  • Dla salonu fryzjerskiego czy kosmetycznego najważniejsze jest uwypuklenie adresu, godzin otwarcia, danych kontaktowych oraz prezentacja cennika.
  • Dla fotografa strona www to miejsce do prezentacji jego najlepszych zdjęć. Potencjalny klient wchodząc na stronę chce zapoznać się ze stylem fotografa. Jeżeli fotografie podobają mu się, dane kontowe powinien mieć podane w wygodny sposób.
  • Z kolei dla cateringu czy pizzerii najważniejsze jest pokazanie menu wraz z cenami. Jeżeli oferowany jest dowóz zamówienia, numer telefonu musi być dobrze widoczny na stronie www.

Dla każdej firmy strona www ma inne zadanie. Przed jej wykonaniem musisz się zastanowić jak ma pomóc Twojej firmie.

Skąd mam wiedzieć czy ktokolwiek wchodzi na moją stronę www?

Jak ktoś sobie zada to pytanie, to już połowa sukcesu :). Niestety z mojego doświadczenia wynika, że po wykonaniu zlecenia ludzie nie interesują się swoją stroną www. Jest, bo jest, ale nie interesuje ich czy cokolwiek mają z niej. Przykre, bo inwestycja w stronę internetową to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych.

Dla tych co chcą wiedzieć, czy ktokolwiek odwiedza ich stronę powstało świetne narzędzie – Google Analytics. Dzięki niemu widzimy kiedy, z jakiego miasta, z jakiego typu urządzenia ktoś wszedł na stronę. Przy odpowiedniej konfiguracji możemy śledzić skuteczność różnych kampanii reklamowych czy innych działań marketingowych.

Wiidok w Google Analytics

Analiza na jakie podstrony użytkownicy najczęściej wchodzą również dostarcza wielu informacji. Jest wiele wejść do portfolio, ale brak zapytań? Aha, moje prace nie przypadają do gustu. Muszę nad tym popracować. Mam wiele wejść na podstronę menu pizzerii, ale mało zamówień? Może mam za wysokie ceny, albo pizze niedopasowane do gustu klientów?

Takie narzędzia jak Google Analytics pozwalają na zebranie danych, ale czy je wykorzystamy zależy tylko i wyłącznie od nas.